Nuffnang

Sunday 20 February 2011

Ni dia! Chek nak habaq mai kat hangpa.


ALONE

Dulu aku ingat aku selamanya akan terpaksa kena tahan panas ini tapi rupanya tuhan tak pernah biarkan aku keseorangan dalam menghadapi kesusahan ini dengan menghantar teman penguat hati.


Aku cuba belajar untuk tidak mengkritik atau memaki malah memarahi. Walaupun ianya adalah perkara yang paling aku ingin lakukan waktu ni. Ianya sangat menyenangkan hatiku. Tetapi belum tentu ianya menyelesaikan masalah yang ada. Lagipun, dah nama aku pun mak apak kasi HILMI (kesabaranku).. maka, bersabor lah seadanya. Aku rasa banyak lagi benda yang aku nak buat selain memikirkan segala permasalahan yang bodoh cenggini.


ATTITUDE

STORY 1 : There is a smart and clever guy from Ipoh. He score 3.97 during exam. He want to be a doctor. Go to UK to learn medical hoping someday he’ll become a great doctor with salaries about $ 7000 - 8000. Today, when he woke-up in the morning, instead of wearing white robe, he is wearing tuxedo for work because he is now Dean for Health Faculty with salaries $ 20 000 monthly. He never know that this is his destiny.


STORY 2 : There is also other man. He only want to be a doctor. He want to serve his nation. But who knows, 15 years later, he is the prime minister of Malaysia. He is my idol : Mahathir Mohamad


STORY 3: Jack is successful doctor. He is one of the best doctor in US. He score 4.00 cgpa for his final exam in Harvard. He have a good job with good payment. But, Jack is boring husband and his marriage last for 2 years only because his ex-wife said that Jack don’t even know how to satisfied her when having sex. He’s suck in bed and boring. He also don’t ave many friends.


That is few stories I read in my new book bought last week. The story of unexpected future. Gred exam, kepandaian, pujian, penghargaan bukan la perkara penting dalam nak ukur kejayaan kehidupan. Terlalu kemaruk mahu dilihat sebagai terpandai dikalangan rakan-rakan & beroleh pujian diatas kejayaan itu akan hanya membuatkan anda menjadi sangat menjengkelkan. Tanya pada diri anda, belajar kerana mencari redha Allah ke belajar kerana mau menuntut pujian?


Aku paham kadang2 kita sangat risau tentang masa depan kita. Apa nk kerja lepas ni? Keje nanti gaji besar ke x? Keje kat mana? Kalo result biasa2 je nanti keje mesti biasa2 je. Orang mesti pandang kerek kat kita padahal kemain belajar international business.


Aku ada satu benda je aku nak cakap dengan ko; kalau inilah benda2 yang ko pikir selama ni, memang sayang sangat2 sebab ko jadik mukmin yang tak diberi petunjuk oleh Allah sebab setiap apa yang nak jadi di masa depan tu dah jadi ketentuan Allah. Dah tertulis di ‘sana’. Kalau dah rezeki kita dapat hanya 3.00 in exam. Tenang2 aja lah. Tu tak bermakna nanti ko keje jadi kuli batak sebab sape pon tak tahu apa nk berlaku pada masa depan.


Pernah x bila lecturer tunjuk kt ko markah exam, lepas tengok, ko sebut ALHAMDULILLAH? Walaupun ianya adalah sekadar C-... kalau dapat A? memang bertambah2 patut la ko sebut alhamdulillah. Tayah jawab kat aku. Jawab kat diri sendiri. Takde makna ko jawab kat aku.


“sebaik-baik hamba Allah adalah mereka yang diberi banyak dia bersyukur. Jika diberi sedikit dia juga bersyukur.”

“Jika mereka redha dengan pemberianKu, maka aku juga redha ketas mereka.”

“Khabarkanlah kepada orang-orang yang bersabar dengan khabar gembira kerana mereka beroleh rahmatKu.”


Fikir sendirilah. Ko bukannya tak ada agama.


Weh~ smart sikit!!! aku bukan nak suruh bila ko dapat B, ko terima je tanpa berazam untuk dapat A. Bagus la kalo ada azam nak tingkatkan usaha untuk dapatkan A. Aku bukan nak cakap ko kena redha je memanjang (ko tayah nak buat loyar buruk ngan aku k.. dpt sepak jugak kang) Tapi jangan merungut & mengeluh! Tu sifat orang munafik. Belajar bersyukur! Kalau kecewa diam2 sudah la. Azam dalam hati! Teguhkan semangat! Teguhkan keyakinan dan baiki kelemahan. Kalau dapat keputusan bagus, belajar lah memberi pujian dan penghargaan kepada rakan-rakan lain yang yang turut sama mendapat keputusan yang baik dan bantu kawan2 lain yang lemah. Kalau kite pon xpernah hargai orang, mamang ko mati kempunan la nak harap orang hargai ko.. Paham x ni?


PERANGAI BURUK

Kalau selama ini ko mencari jawapan kenapa susah sangat nk disayangi, susah gila nak get along with other people, kawan pon ade 2-3 kerat ialah kerana 4 sebab je:

  1. Engkau malas beri pujian ikhlas & tak tahu menghargai orang.
  2. Engkau rasa rakan anda bodoh dan tak patut langsung dapat keputusan yang lebih baik dari engkau.
  3. Engkau merasakan pendapat engkau & apa yang engkau buat adalah yang sangat terbaik.
  4. Engkau berminat nak bercerita pasal diri sendiri & xenjoy pon listen pasal cerita rakan engkau.

Kalo ko susa nak trime teguran aku pon takpe. Tunggu la malaikat datang dari langit untuk menego. Nak tunggu alim-ulama tego ko, pegi la masjid surau, baru la jumpa. Kalo nak tunggu orang tego baik-baik dengan ko, aku rase dah berzaman ko pangai camni, ade ke kengkawan rapat ko tego? You know better lah. Ye idak?


Aku bagi free knowledge je ni. Tayah nak habis beratus2 ringgit beli buku motivasi bagai. Aku berabis beratus ringgit beli buku untuk belajar ilmu ni tapi sini aku share free je dengan korang. Aku pon penah macam tu. Xgheti puji orang. Hargai orang lagi la xgheti. Selalu je blagak bagus. Kalau bole seploh hari seploh malam nak cerite batapa hebatnye hidup aku ni & bagusnya segala keputusan yang aku buat selama ni. But I learn my lesson. If you keep those attitude, well! I can assure that whatever you afraid of all this time will comes true.


Ko risau ape nk kerje lepas ni? – memang la ko patut takut sebab ko sedar zaman sekarang bukan saja majikan nak tengok gred exam bagus ke x? Tapi nak tengok ko boleh tak bekerja as a team and leadership skills. Kalau ko asek pandang kerek kat orang, keje sok, belambak lagi orang akan pandang kerek kat ko sebabnya berkoyan lagi orang yang hebat di luar sana.. serius cakap! what goes around comes around.. (English aku xbagus... kalo salah tayah r gelak ok..)


Ko risau keje nanti gaji besar ke x? – sumpah ko keje gaji cukup2 je. Sebab orang yang cepat maju ke hadapan ialah orang yang tahu nak mendorong orang lain untuk berjaya jugak. Kalo sekarang ko belagak tamau tolong kawan2 yang lemah, ko ingat keje nanti ko mampu ke nak tolong rakan2 sekerja yang lemah utk membangun bersama? Tu belum temasuk pangai ko yg rase orang len bodo xcukup pandai mcm ko. Malas aku nak komen panjang2.


Ko risau nak keje kat mane? – tempat keje ko mampos orang xkenal dan ko pon sangat malu nak sebut nama company ko. Tau kenapa? Sebabnya kompeni2 besar perlukan pekerja2 yang fleksible yang boleh memberi respon terhadap apa-apa perubahan in short time notifications. Baru duduk di university, hari2 dah merungut keje banyak la hape la, lecturer bagi keje last minit la. Complain banyak siak! Abes ko engat keje sok, keje xmacam belambak2 plak. Dari ko merungut berkoyan2 tu ade jugak pekdahnye, ko tadah tangan mintak doa diberi kekuatan untuk habiskan semua kerja. Kerana sangat anoyying kepada seluruh telinga orang lain mendengar rungutan2 tersebut, fyi. Aku tau yang ko nak kate xpenting sume tu. Yang penting keje halal. Tapi aku nak tanye ko la kan, ko tanak ke keje ngan Petronas? Dengan DRB Hicom ke? Sime Darby ke? MISC ke? Exxon ke? Shell ke? CIMB ke? Genting Group ke? Tanak takpe la.. Lagipun tempat tu untuk org2 yang ada great attitude je.


Ko risau kalo result biase2 je nanti keje mesti biase2 je – aku rase korang pon cam aku gak belaja research methodology kan? Ape jenis hipotesis yang ko cipta ni pon aku tatau la. Kat atas tadi aku da cite pasal Dr.Jack tu kan? Haaaa~ itula hidup ko nanti kalau attitude ko still tanak ubah.. belaja pandai, keje pon bagus, gaji besau. Tapi hidup misery! Kan lebih bagus kalau ko da la belaja pandai, dapat keje bagus, gaji best, ramai kawan, pasangan sayang, selalu maju kedepan, orang sayang, orang suka. Xbest ke?? Kejayaan di sekolah xmelambangkan kejayaan di university. Kejayaan di university pon xmelambangkan kejayaan ko dalam lapangan pekerjaan kelak. Ko faham tak nyah? Mak tak tau dah nak terangkan camne lagi kat ko...


Well! You can keep those attitude if you want because you have nothing to do with me in any way. In the end, me with my life, you with yours. Hidup masing2 lah! just give a free advice. Nak terima, terima la.. Kalau tak nak trima pon xpe. Aku pun xsalahkan ko sebab I do well-aware about attitude anda tersebut.


Moral of this post: ubahlah attitude anda dan belajar bersyukur!


Ayat favourite aku malam ni:

...... bukanlah dengan maksud hendak mencari kepopularan daripada kalangan masyarakat tertentu di Malaysia. Malahan, sebaliknya besar kemungkinan ia akan menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan golongan tertentu dan kemarahan daripada kalangan golongan lain. Tiada maaf dipinta -apa yang saya tulis telah ditulis dengan ikhlas -

Tun Dr. Mahathir Mohamad

The Malay Dilemma, 1970.

Sama lah aku pun . Tiada maaf dipinta - apa yang saya tulis telah ditulis dengan ikhlas. Tayah la ko nak emo - tacing sangat. Isi post aku ni mungkin nampak cam aku ni sombong nak mampos, tapi kalau itu yang korang rasa, itu adalah kerana aku senanye da malas nak bercakap baik2 dah.... sumpah malas! Aku bukan nak tunjuk bagus soh ko berzikir, berdoa bagai tapi sebab ko an orang islam. kalo ko xleh nk terime method aku ni.. ikot ko lah ape nak jadi.. Jangan nanti dah mati pun ko kena bangun semula untuk korek kubur sendiri. Ayat aku memang nampak merapu tapi kalau anda ahli hujum pak belalang yang bijaksana bergred 4 pointer dalam exam seperti yang didambakan, semestinya paham ayat aku.. kan??


Ezzuani: Bang! Aku balik kedah minggu depan jom keluar meronggeng!

Zaim: cucu nak mintak tunjuk ajar atok! Tolong cu, tok...
Fiqa: Babe! I need your chocolate cake to coolin’ me down. Sedap bangettt sih!.. heee~
Mas: xbesh la ko da ade boifren dah.. nk buat sesi luahan prasan pon xdapek..
Ami Raimi: Manekah kamoo??... =(
Kengkawan lain2: aku tag name korang other post la eyh.. aku nak tag name korang tapi kan banyak sawang dalam otak aku skunk ni... semak sangat..


Chill.. cheeriyoo (^_~)v


Salam 1 Malaysia.


Sesungguhnya apabila Allah mengkehendaki kebaikan daripada kamu, nescaya diberikan ilmu kepadamu. Katakanlah; apakah sama antara orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui?


Ya Allah! Aku bermohon pelindungan dari sifat yang buruk dan peliharalah lidahku dari membuat kejahatan sesama mukmin.

1 comment:

Fhat's Life said...

it do trueeee hilmi.
kadang2 bila tak bersyukur, ni la jadinya..
i like ur post. btw.. ehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...