Nuffnang

Thursday 9 August 2012

Syukur Malaysia

Hello everybody 

Aku rasa korang pernah kan jumpa orang yang dapat banyak tapi masih merungut apa yang ada dan korang rasa dia patut berbuka puasa makan tangan je. Tapi bulan puasa kan, so banyak-bantak berdoalah mintak Allah kasi petunjuk

Gaji
Aku faceplam doe dengar India dalam lif ni borak dengan kawan dia.. Gaji dia kena potong sebab kena bayar ape ntah. So, remaining gaji tinggal RM8k.. Dia boleh cakap duduk KL gaji RM8k tak cukup.. Bhai! ko nak makan ape RM8k sampaikan tak cukup tu? Patut la perut besau *ok dah ngumpat. Dose! :p Nasib muka aku ni hensem je, kalau muka aku ni muka pecah rumah, dah lama aku jadi perompak lalu rompak je brader ni. Aish~

Makan
Semalam tak sempat balik. Makanya berbuka di Masjid KLCC je. Alhamdulillah. Rezeki Allah nak bagi.. Pastu malam pi makan burger bakar some more. Orang belanja kann. Hehehe. Waktu berbuka tu aku tengok muslimin dari Bangladesh, Indonesia, Pakistan semua makan dengan sepenuh hati kot.. Maksud aku tu, diorang hargai makanan. Makan sampai habis. Masalahnya orang Malaysia yang kaya tapi nak jugak konon amek berkat berbuka di masjid la. Makan sejemput, pastu buang. Allahuakbar. Sebak jugak aku tengok, orang buat makanan macam ni. They seriously need to learn be thankful to Allah dengan lambakan rezeki ni.

Pantang
Kawan2 rumah aku pun same. Kalau makan mesti tak habes.. Badan keding je tapi beli tak beragak. Aku bila malam, jadi tukang kemas, simpan ayam diorangg, kuih diorang, lauk tak habis masuk dalam fridge. Lepas 2-3 hari tengok still ada lauk-lauk tu.. Malas nak cakap banyak, aku potong ayam tu buat nasik goreng je.. Jimat dah belanja. Aku pun taktau tu memang ketentuan rezeki aku ke cemane. Tapi tu la hakikat orang Malaysia banyak duit dan sentiasa ikut nafsu.

Tapi dalam masa yang sama, aku nak cakap terima kasih dengan semua orang sebab selalu beli makanan lebih, dapat la aku jimat belanja.

Aku bukan kuat makan. Aku cuma suka makan.. Tak sama la oke. Betul!.. :p I love cooking tapi tak sedap pung.. Sebab tu masak sikit2 je, orang lain tak lepas tekak nak makan.. Mana tak gemuk... Bulan posa naik berat badan.. sebab pantang betei aku tengok rezeki terbuang ni.. 

Membesar
Aku membesar dalam keadaan sederhana. Nak makan mewah2 memang sekali sekala je.. Jarang.. Sebab tu sekarang aku sangat sedih tengok orang tak hargai makanan.. I tell you man, you don't want to live my life. It's hard during my childhood. So bro, hagai rezeki Allah bagi.. oke? Tolong lah.. 

Allah Itu Adil.. Maha Adil
Diorang kaya, tapi kalau makan tak berapa nak selera. Ada makanan yang lepas masuk tekak diorang, tapi ada makanan tak lepas masuk tekak pun. Ada je rasa yang tak kena. Tapi si mamat yang ada kehidupan sederhana ni Allah beri nikmat kesedapan makanan yang tak terhingga. Apa makanan kalau masuk dalam mulut, boleh bekerjasama dengan baik antara lidah, tekak dan juga perut. Tenkiu Ya Rahman. dan satu lagi kurnia yang selalu aku syukur sangat2 ialah I can eat without getting fat. Kalau  gemuk pun, senang kurus balik. Alhamdulillah.. True story hey.. 

k lah.. Nak start buat keje. Happy ramadhan everyone.. dikesempatan yang masih berbaki ni, mari tingkatkan amalan oke.. Ekceli, aku rindu bestfriend aku tapi aku ni pesen kayu, susah nak cakap aku rindu diorang. kadang sebelum tido, tekap mata kt bantal sebab mata mula nak basah. Mencari bahagia setiap hari. Harap bertemu. Doakan saya k. :')

H.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...